
Program szkoleń
PROGRAM SZKOLENIA „Projektowanie uniwersalne”
L.p. | Temat | Zakres programowy Zagadnienia | Liczba godzin |
---|---|---|---|
1 | Wszystko powinno być dostępne dla każdego. Zasady projektowania uniwersalnego | Wprowadzenie zasad projektowania uniwersalnego do porządków prawnych państw. Różnice pomiędzy ideami projektowania uniwersalnego a wcześniejszymi modelami opieki i pomocy dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami. Kary za niestosowanie się do zasad projektowania uniwersalnego. |
2 |
2 | Poznaj, zrozum i wykaż się empatią | Zrozumienie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami i z niepełnosprawnościami poprzez ćwiczenia z wykorzystaniem sprzętu i urządzeń symulujących różne dolegliwości i specjalne potrzeby. | 2 |
3 | Diagnozowanie i rozwiązywanie problemów | Analiza infrastruktury architektonicznej instytucji na przykładzie infrastruktury Uniwersytetu w Siedlcach, ocena jej zgodności z zasadami projektowania uniwersalnego, wskazanie rozwiązań w sytuacjach, które wymagają poprawy. | 2 |
4 | Język prosty | Dlaczego się nie rozumiemy – problemy w rozumieniu informacji przez osoby ze szczególnymi potrzebami. Zasady tworzenia prostych tekstów i informacji słownych. Ćwiczenia realizowane za pomocą case study – szkoleni muszą opracować tekst i informacje w określonej sytuacji. |
2 |
Łączna liczba godzin zajęć | 8 |
PROGRAM SZKOLENIA PJM DLA PRACOWNIKÓW
Dotyczy projektu „Dostępność plus ... coś więcej” realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie nr FERS.03.01-IP.08-0180/24-00
Lp. | Temat | Zakres programowy Zagadnienia | Liczba godzin |
---|---|---|---|
1. | Teoria języka migowego | 1. Zapoznanie z programem nauczania. 2. Teoria języka migowego – podstawowe pojęcia z zakresu języka migowego. 3. Wybrane zagadnienia z rehabilitacji osób niesłyszących. 4. Savoir vivre wobec osób Głuchych. 5. System językowo-migowy (SJM) i polski język migowy (PJM). 6. Daktylografia – metody zastosowania, błędy występujące w trakcie przekazu znakami migowymi. |
8 |
2. | Daktylografia | 1. Wprowadzenie alfabetu palcowego – utrwalenie w wyrazach. 2. Wprowadzenie alfabetu palcowego – odczytywanie i przekazywanie wyrazów. 3. Znaki liczebników głównych od 0 do miliona. Utrwalenie na liczbach. 4. Znaki liczebników głównych od 0 do miliona. Utrwalenie na liczbach. Znaki liczebników porządkowych i znakami numerycznymi (godziny, oceny, itp.). |
12 |
3. | Ideografia | 1. Ideografia – zasady stosowania, znaki dynamiczne i statyczne. Opisy znaków ideograficznych. 2. Wprowadzenie znaków grzecznościowych i znaków migowych związanych z pierwszym kontaktem. 3. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z domem. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych. 4. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z rodziną. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych. 5. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z rodzajem niepełnosprawności. 6. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z czasem – czas przeszły, teraźniejszy i przyszły. 7. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z pracą. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych. 8. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z pracą oraz z bezpieczeństwem i ewakuacją. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych. 9. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z rachubą czasu – miesiące i pory roku. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych. 10. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z dniami tygodnia. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych. 11. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z porami dnia. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych. 12. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z jedzeniem. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych. 13. Powtórzenie materiału, poznanych znaków migowych. 14. Utrwalenie w zdaniach znaków migowych poznanych podczas kursu. |
50 |
Łączna liczba godzin zajęć | 70 |
Po zakończonym kursie odbędzie się egzamin. Certyfikacja: Polski Związek Głuchych.
Kurs skierowany jest dla Pracowników Uniwersytetu w Siedlcach, mających kontakt z osobami niesłyszącymi.
Efekty uczenia/kształcenia
W ramach kursu uczestnik/uczestniczka zdobędzie wiedzę/umiejętności z zakresu: podstaw języka migowego i posługiwania się podstawowym słownictwem w komunikowaniu z osobą niesłyszącą.
Głównym założeniem szkolenia będzie:
- doskonalenie u słyszących uczestników szkolenia umiejętności komunikacyjnych przy posługiwaniu się językiem migowym w najbardziej typowych sytuacjach,
- rozwijanie u nich kompetencji metajęzykowej (wiedzy o języku),
- wyposażenie ich w niezbędną wiedzę o Kulturze Głuchych.