logo projekt

Program szkoleń

PROGRAM SZKOLENIA „Projektowanie uniwersalne”

L.p.TematZakres programowy
Zagadnienia
Liczba godzin
1 Wszystko powinno być dostępne dla każdego. Zasady projektowania uniwersalnego Wprowadzenie zasad projektowania uniwersalnego do porządków prawnych państw.
Różnice pomiędzy ideami projektowania uniwersalnego a wcześniejszymi modelami opieki i pomocy dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami.
Kary za niestosowanie się do zasad projektowania uniwersalnego.
2
2 Poznaj, zrozum i wykaż się empatią Zrozumienie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami i z niepełnosprawnościami poprzez ćwiczenia z wykorzystaniem sprzętu i urządzeń symulujących różne dolegliwości i specjalne potrzeby. 2
3 Diagnozowanie i rozwiązywanie problemów Analiza infrastruktury architektonicznej instytucji na przykładzie infrastruktury Uniwersytetu w Siedlcach, ocena jej zgodności z zasadami projektowania uniwersalnego, wskazanie rozwiązań w sytuacjach, które wymagają poprawy. 2
4 Język prosty Dlaczego się nie rozumiemy – problemy w rozumieniu informacji przez osoby ze szczególnymi potrzebami.
Zasady tworzenia prostych tekstów i informacji słownych.
Ćwiczenia realizowane za pomocą case study – szkoleni muszą opracować tekst i informacje w określonej sytuacji.
2
Łączna liczba godzin zajęć 8

PROGRAM SZKOLENIA PJM DLA PRACOWNIKÓW

Dotyczy projektu „Dostępność plus ... coś więcej” realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie nr FERS.03.01-IP.08-0180/24-00

 

Lp.TematZakres programowy
Zagadnienia
Liczba godzin
1. Teoria języka migowego 1. Zapoznanie z programem nauczania.
2. Teoria języka migowego – podstawowe pojęcia z zakresu języka migowego.
3. Wybrane zagadnienia z rehabilitacji osób niesłyszących.
4. Savoir vivre wobec osób Głuchych.
5. System językowo-migowy (SJM) i polski język migowy (PJM).
6. Daktylografia – metody zastosowania, błędy występujące w trakcie przekazu znakami migowymi.
8
2. Daktylografia 1. Wprowadzenie alfabetu palcowego – utrwalenie w wyrazach.
2. Wprowadzenie alfabetu palcowego – odczytywanie i przekazywanie wyrazów.
3. Znaki liczebników głównych od 0 do miliona. Utrwalenie na liczbach.
4. Znaki liczebników głównych od 0 do miliona. Utrwalenie na liczbach. Znaki liczebników porządkowych i znakami numerycznymi (godziny, oceny, itp.).
12
3. Ideografia 1. Ideografia – zasady stosowania, znaki dynamiczne i statyczne. Opisy znaków ideograficznych.
2. Wprowadzenie znaków grzecznościowych i znaków migowych związanych z pierwszym kontaktem.
3. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z domem. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych.
4. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z rodziną. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych.
5. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z rodzajem niepełnosprawności.
6. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z czasem – czas przeszły, teraźniejszy i przyszły.
7. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z pracą. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych.
8. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z pracą oraz z bezpieczeństwem i ewakuacją. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych.
9. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z rachubą czasu – miesiące i pory roku. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych.
10. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z dniami tygodnia. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych.
11. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z porami dnia. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych.
12. Wprowadzenie podstawowych znaków tematycznie związanych z jedzeniem. Przekazywanie i odczytywanie poznanych znaków ideograficznych.
13. Powtórzenie materiału, poznanych znaków migowych.
14. Utrwalenie w zdaniach znaków migowych poznanych podczas kursu.
50
    Łączna liczba godzin zajęć 70


Po zakończonym kursie odbędzie się egzamin. Certyfikacja: Polski Związek Głuchych.
Kurs skierowany jest dla Pracowników Uniwersytetu w Siedlcach, mających kontakt z osobami niesłyszącymi.

Efekty uczenia/kształcenia
W ramach kursu uczestnik/uczestniczka zdobędzie wiedzę/umiejętności z zakresu: podstaw języka migowego i posługiwania się podstawowym słownictwem w komunikowaniu z osobą niesłyszącą.

Głównym założeniem szkolenia będzie:
- doskonalenie u słyszących uczestników szkolenia umiejętności komunikacyjnych przy posługiwaniu się językiem migowym w najbardziej typowych sytuacjach,
- rozwijanie u nich kompetencji metajęzykowej (wiedzy o języku),
- wyposażenie ich w niezbędną wiedzę o Kulturze Głuchych.